EDUCOMUNICACIÓ: nous canals per optimitzar

Recursos pedagògics amb joves

Durant els darrers anys hem estat protagonistes de grans canvis al voltant de les tecnologies de la informació i la comunicació. Hem transformat les nostres formes de relacionar-nos i hem incorporats nous dispositius en la nostra vida quotidiana que ens permeten estar al dia de l’actualitat i relacionar-nos també amb el nostre entorn més immediat.

La generació juvenil ja s’ha socialitzat en aquest entorn de Facebooks, whatsapps i youtubes en el seu temps lliure però sembla que des de les institucions educatives es donin reticències per incloure aquests nous llenguatges i espais per optimitzar l’educació i copsar-los com a contextos educatius.

Les persones joves passen una gran part del seu temps a internet, aquesta notícia de 2013 presenta les conclusions d’un estudi a nivell europeu que afirma que el 40%
dels adolescents passen almenys dues hores connectats a les xarxes socials.

Roto_identidad

Segons Uribarri i Casadiego (2001) es presenta un “desafiament que significa el món audiovisual contemporani que ubica l’experiència del mestre cada vegada més lluny de la dels alumnes, els quals, submergits en noves formes de socialització, semblen viure en un món molt diferent del de l’educador”. En aquest sentit l’escola es presenta com quelcom aburrit, a la qual els i les adolescents presenten “una resistència cap al procés educatiu lineal, vertival i basat en els principis d’una cultura lletrada” (Casadiego i Uribarri, 2001:2). Cal doncs que professors, mestres i educadores ens endinsem en aquests nous llenguatges i optimitzem aquestes eines. Instruments com l’educomunicació ens poden servir per generar processos on els i les adolescents siguin protagonistes d’aprenentatges vinculats al món audiovisual, al qual ells hi estan connectats; vivim en el món de la hiperinformació i cal donar eines als i les adolescents per saber canalitzar tota aquesta informació.

El col·lectiu El Parlante, una associació de comunicadors i educadores sense ànim de lucre que treballa en l’àmbit de l’educomunicació defineix aquest concepte entenent l’educació com una eina de transformació social (creativitat, emocions, participació) i la comunicació com el procés social basat en el diàleg que permet intercanviar coneixements, debatre i aprendre.

L’educomunicació:

  • Posa èmfasi en el procés educatiu més que en els resultats
  • Facilita treballar àmbits com la salut, la interculturalitat, la convivència, les relacions de gènere…
  • Inclou el treball d’habilitats socials, personals i comunicatives, molt importants en el context actual.
  • Dóna tot el protagonisme als i les adolescents i s’apropa al món al qual ells i elles estan familiaritzats
  • S’aprèn a través de la pròpia experiència

Podríem afirmar que l’educomunicació té diversos canals i plantejaments metodològics; l’anàlisi dels mitjans de comunicació en seria un, és a dir, aprendre a mirar críticament la televisió i els vídeos al youtube. També podem trobar la generació de documentals al voltant de temes concrets, la cocreació audiovisual, en la qual els i les adolescents participen de tot el procés de generació d’un curtmetratge…  A tall d’exemple podeu mirar “Un instant ” el curtmetratge realitzat a partir de la cocreació audiovisual en el qual un grup d’adolescents i joves generen un video al voltant de la temàtica dels embarassos adolescents. No només aprenen sobre llenguatge i producció audiovisual, sinó que també reflexionen sobre la prevenció i els riscos de la seva pròpia salut sexual; així com també serveixen d’altaveu per apropar-se a altres joves.

 

Una altra de les entitats que treballa en aquest àmbit és Connectats Cooperativa els quals també desenvolupen programes educatius i de sensibilització a través de l’audiovisual. Us convidem a veure el Video de presentació del Casal de Joves Guineueta emmarcat dins el Projecte BCN-SanSalvador el qual promou l’intercanvi al voltant de la creació artística i cultural entre joves de Barcelona i San Salvador.

És interessant doncs conèixer totes aquestes experiències en les quals a través de col·lectius i associacions entre a les escoles, instituts i espais educatius per treballar l’educomunicació amb adolescents i joves. Al meu parer, les persones que treballem amb adolescents i joves tenim l’obligació d’obrir-nos al coneixement d’aquestes noves formes d’educació. Cal que ens familiaritzem amb els nous llenguatges dels i les joves apropant-nos a aquests nous models metodològics que contemplen la comunicació com a eix central. Però cal incloure’ls també en el currículum formal de les escoles, perquè ara només són petits bolets que es donen en uns quants espais. “El problema es que si estas experiencias no se filtran de alguna forma al aparato educativo estatal corren el riesgo de quedar marginadas y perdidas en un mar de acciones solitarias y desarticuladas” (Casadiego i Uribarri, 2001:1). Cal integrar aquestes pràctiques al sistema educatiu, formar els mestres i professors per tal de generar metodologies innovadores on les i els adolescents es sentin protagonistes dels seus propis aprenentatges.

 

BIBLIOGRAFIA

CASADIEGO, Benjamím; URRIBARRÍ, Raisa.  (2001) Las nuevas tecnologías en la educación; ¿una herramienta para abrir las (j)aulas?. Otawa: International Development Research Centre (IDRC). (http://web.idrc.ca/en/ev-7315-201-1-DO_TOPIC.html. Consultat 16 de juny de 2016)
KAPLÚN, Mario. (2001) “Procesos educativos y canales de comunicación”. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación,  n°11. Huelva: Grupo Comunicar, 1998. Pág. 158-165. Bogotá: Ministerio de Comunicaciones de Colombia.
http://elparlante.es
Anuncios

Etiquetas: , , , , ,

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: