10 de febrer, Dia Internacional de l’Internet Segura

El proper 10 de febrer de 2016 es celebrarà el Dia Internacional de l’Internet Segura. S’organitza un esdeveniment per part de Insafe/INHOPE amb el recolzament de la Unió Europea que té com a lema “creem un Internet millor junts”. La finalitat és promoure un ús més responsable de la tecnologia online i des dispositius mòbils.

Certament, en l’actual context del capitalisme informacional (Castells, 1995), aquest és un tema que concerneix al conjunt de la societat i, especialment, als adolescents i joves. Sens dubte, gran part dels nens i joves actuals viuen immersos en una realitat electrònica i mediàtica que circumda i dóna sentit a les seves vides. Parafrasejant a Plató podríem dir que viuen en una autèntica cova electrònica (Pinado, 2010). Segons el sociòleg francès Bourdieu (1998), l’habitus configura el gust i orienta les pràctiques del consum. I és en el espai vital de la família on es configuren els hàbits i l’ús del consum, tants de la televisió com de la resta de mitjans. A més a més, és fonamental que tals hàbits comencin el més aviat possible, en la infància. En l’adolescència estan tan arrelats que és molt difícil modificar-los, com succeeix en qualsevol altre aspecte relacionat amb les actituds i comportaments. Així, el tema d’Internet és fonamental i pot ser un element de preocupació per a les famílies donat que molts adolescents tenen accés a aquesta font però pot esdevenir difícil el control i gestió de l’ús que en fan.

Citant a Margaret Meat (1990), fa molt poc temps, els grans podien dir: “saps una cosa? jo he estat jove i tu mai has estat vell”. Però ara els joves d’avui en dia poden respondre: “tu mai has estat jove en el món en el que ho soc jo, i mai podràs ser-ho”. En aquest sentit, l’esdeveniment ofereix la possibilitat d’incrementar el coneixement per part de famílies, educadors, membres de l’administració, joves, etc… en matèria d’Internet i seguretat. La mateixa autora ens parla del model de les cultures prefiguratives on, dit de manera planera, els joves ja no consulten als avis sinó a Internet i, moltes vegades, els adults sol·liciten ajuda als joves en determinats temes. Afegiria que, a la vegada, s’ha de prendre en consideració que la informació de la qual disposen els joves no és garantia de qualitat i n’hi ha tanta que pot ser difícil de discernir, fet que fa situar al jove davant d’una massa massiva d’informació que sovint és inassimilable. Per aquest motiu és important la formació per part del món adult i dels propis adolescents i joves per aprendre a gestionar aquesta valuosa eina que és, sens dubte, una arma de doble fil. Exemples en són els casos de cibervulling, el fenomen youtuber, etc. Molts dels adolescents pugen fotografies, vídeos i comentaris de caràcter permanent i irreversible que poden ser utilitzades en la seva contra en diferents parcel·les de la seva existència i per part de persones del seu cercle o completament desconegudes.

No obstant, estudis recents (Pinado, 2005) conclouen que la capacitat dels mitjans per a l’aprenentatge social en relació als altres agents socials bàsics no és tan determinant com podria semblar. La conclusió és que en qüestions de valors socials importants, la família ocupa el primer lloc, el segon el grup d’iguals, el tercer els mitjans de comunicació. A destacar que aquests es situaven per davant de l’escola. Més enllà de la capacitat explicativa i de la validesa d’aquest, dóna compte de la importància i el paper de la família i del grup d’iguals i constata la rellevància d’Internet com a recurs d’aprenentatge social. També dóna compte de la necessitat, per part adults, de tenir coneixement sobre aquesta eina ja que és cabdal el paper de la família en transmissió de valors, sent aquest esdeveniment una oportunitat per aprendre i deixar-se sorprendre.

Bibliografia

BOURDIEU, P. (1998). La distinción. Madrid: Taurus.

CASTELLS, M. (1995). La ciudad informacional. Tecnologías de la información, estructuración económica y el proceso urbano-regional. Madrid: Alianza Editorial.

MEAD, M (1990) Cultura y compromiso. El mensaje de las nuevas generaciones. Barcelona: Gedisa.

PINDADO, J. (2010) Socialización juvenil y medios de comunicación: algunas cuestiones clave. Educación y Futuro 22, ISSN: 1576-5199, pp.71-86.

Multimèdia

Deixo un vídeo per tal de visualitar les accions que promou el Safe Internet Day:

http://www.youtube.com/watch?v=kvyVZfxVri4

Finalment, un vídeo commovedor i interessant sobre els perills de les xarxes socials

Enllaços

Podeu trobar informació sobre l’esdeveniment en el següent enllaç:

http://www.chaval.es/chavales/proteccion/el-10-de-febrero-se-celebra-el-d%C3%AD-de-internet-segura

Us podeu descarregar el programa de les activitats aquí:

També, seguir l’esdeveniment en Facebook i en Twitter

http://www.facebook.com/SaferInternetDay

twitter.com/safeinternetday

Anuncios

Etiquetas:

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: