Joves YouTubers. El nou fenòmen de la comunicació audiovisual.

wismichu

Segons un interessant estudi del 2014 de Noemi Gómez Pereda sobre educació de la Universitat de Cantàbria, el temps que passen els adolescents a la xarxa és prou significatiu com per a que sigui considerat un espai de riquesa cultural i d’informació a tenir en compte per part dels docents a les escoles i instituts. Es considera que les xarxes socials, especialment les esmentades, són també eines que els joves utilitzen per a construir la seva identitat al món occidental actual, on s’enriqueixen d’un combinat d’experiències de la vida real i la virtual. Donat que la construcció de la identitat és un pas molt important durant l’adolescència, és important comptar amb les xarxes socials com a recursos pedagògics de qualitat per a educar i tenir en compte.

Hi ha però, una parcel·la de les xarxes socials que destaca entre els joves pel seu dinamisme i la seva participació activa, que és la dels audiovisuals. Segons les estadístiques de consum d’Internet, els webs de vídeos compartits (YouTube, Vimeo, etc.) són el segon hàbit més freqüent dels joves entre 12 i 18 anys. Els últims anys ha anat prenent forçafilm-589490_1280 una figura habitual dels continguts de la plataforma YouTube, anomenada YouTuber i que penja les seves pròpies creacions a la plataforma. El fenomen YouTuber està tenint cada vegada més importància pel seu nombre de continguts, la influència que tenen dins el web i la seva audiència. És interessant doncs, prendre consciència  de la importància d’aquestes influències en els adolescents per a poder conèixer-los més i millorar l’apropament dels docents a la realitat dels joves als centres educatius. Els YouTubers són com un nou model de comunicador/a del segle XXI, que innova pel diferent estil i manera en que es presenta l’audiovisual, molt diferent i contraposat a la televisió, que fins fa poc, era el més consumit per excel·lència.

Loulogio, un YouTuber espanyol que ha aconseguit més de tres milions de visualitzacions amb aquest vídeo de “la chorrimanguera”, una paròdia de la Telebotiga:

https://www.youtube.com/watch?v=3V4Tdn4C0Js

Observant i extraient valors sobre els discursos dels YouTubers, podem arribar a entendre molts comportaments, reflexions o pensaments que poden ser generalitzats entre els adolescents. Hi ha tants tipus de YouTubers com temes que es tracten als seus vídeos, per exemple jugar a un videojoc, actualitat, música, moda, bellesa, cuina, tutorials de bellezaconmayraprogrames informàtics, ciberart, cine, llibres (bookTubers), humor, etc. Hi ha molts YouTubers que tenen diferents canals en els quals hi gestionen continguts diferents, és el cas per exemple de HolasoyGerman, un jove xilè que té dos canals diferents per a dues temàtiques diferents, un sobre observacions i vida quotidiana (https://www.youtube.com/user/HolaSoyGerman), i un altre sobre la seva faceta de jugador de videojocs (https://www.youtube.com/channel/UCYiGq8XF7YQD00x7wAd62Zg). Aquest YouTuber és molt visitat i compta amb més de 21 milions de subscriptors al seu canal sobre vida quotidiana. Però al context espanyol hi ha diversos YouTubers que també són molt famosos (pel nombre de subscriptors als seus canals), principalment són gamers i els seus canals de jocs són els més visitats. Al context espanyol tenim l’exemple de ElrubiusOMG amb més de deu milions de subscriptors, Vegetta777 amb més de nou milions, Willyrex amb més de cinc milions, etc. A Espanya però, els YouTubers més influents són els que publiquen vídeos comentats sobre videojocs, els anomenats a la xarxa gamers. Un dels vídeos amb més èxit de elRubiusOMG “El Furby del infierno” amb més de 13 milions de visualitzacions:

https://www.youtube.com/watch?v=ZrD3vqtFzWc

Encara que n’hi ha de molts més tipus de YouTubers!, com els que parlen de llibres i pel·lícules i en fan una mena de ressenya que només són seguits per adolescents i joves interessats en la lectura i el cine, com per exemple El coleccionista de mundos:

https://www.youtube.com/watch?v=Vm1g49KOG7c

La YellowMellow, una YouTuber catalana molt activa que penja vídeos d’opinió, de crítica social, de vida quotidiana, d’humor, de viatges, etc. Aquest és un exemple dels seus vídeos més vistos “10 maneras de echarte de casa”:

https://www.youtube.com/watch?v=yw0at-zuA_U

o aquest altre que és una rèplica a un altre vídeo de HolasoyGerman on aquest explicava els desavantatges de ser home, però en aquest cas YellowMellow ho fa amb desavantatges de ser dona:

L’espai virtual doncs, és ara un recurs de gran interès per molts adolescents i en conseqüència pot ser una eina excel·lent per a educadors, tant per a treballar continguts a través de l’audiovisual, com per a crear-ne de nous tot utilitzant la plataforma YouTube donant protagonisme als alumnes amb les seves creacions a l’estil YouTuber.

Aquesta és també una eina molt útil per a treballar valors, no perquè els que podem trobar als vídeos siguin sempre desitjables, sinó perquè pot ser un recurs per a parlar-ne i fer reflexió, tant siguin negatius com positius. Cal dir que els valors que es transmeten a través dels YouTubers són molt variats, segons ells mateixos expressen en entrevistes i en alguns dels seus vídeos, l’esforç i el treball són fonamentals per a complir amb els seus seguidors i continuar endavant amb el seu projecte al ciberespai. La constància també és fonamental, perquè sense continuïtat no podrien haver mantingut la posició en la que es troben ara gràcies als seus seguidors. L’honestedat és considerada molt important, mostrar-se tal i com son, un tret contraposat a les tècniques de la televisió, és una de les estratègies que afavoreix l’èxit d’aquests comunicadors, i així esperen que es mostrin els seus subscriptors. La determinació també forma part dels valors d’aquests YouTubers, donat que saben el que volen i semblen tenir les idees molt clares pel que fa a les seves pròpies creacions. D’altra banda però, també podem trobar en els arguments de les seves publicacions, moltes actituds i comportaments discriminatoris, on es reprodueix l’ordre establert de la nostra societat i on podem copsar la cosmovisió del món segons els joves de l’actualitat.

Coincideixo amb la postura de Gómez Pereda quan expressa al seu treball  que, els YouTubers són el reflex d’una generació de joves que es troben a la xarxa de manera natural, on els conceptes de connexió i comunitat són una manera de pensar i de ser. Però sobretot perquè crec que és una manera d’empoderament dels joves molt potent, on se’ls pot donar protagonisme i control sobre la manera d’expressar-se i mostrar el que han treballat d’una manera molt particular, la seva personal. Els YouTubers que podem trobar a la xarxa són també transmissors de valors personals, morals i socioculturals dels que s’impregnen els adolescents que els segueixen. Per tant seria bo fer un esforç per incorporar aquest tipus de materials a les aules dels adolescents, tant per a fer-ne anàlisi, crítica, o per a utilitzar el recurs per a treballar alguns continguts en assignatures als centres educatius. Tenint en compte que els adolescents els motivarà més una manera de treballar que els és propera i interessant, se’ls podria convidar a convertir-se en YouTubers per un temps i desenvolupar algun tema d’una assignatura o algun projecte que de ben segur pot ser més engrescador que no pas els tradicionals treballs en paper o els “típics” exàmens.

elrubiusOMG

elrubiusOMG

Treball d’investigació de Noemi Gómez Pereda “YouTubers. Fenómeno de la comunicación y vehículo de transmisión cultural para la construcción de identidad adolescente” (2014). Disponible a:

http://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/4901/GomezPeredaNoemi.pdf?sequence=1

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: